Op jouw afrekenpagina loop je waarschijnlijk omzet mis, gemiddeld verlaat 70% van de gebruikers een website op de afrekenpagina. De struikelpunten zijn goed te begrijpen, en voor WooCommerce gelukkig makkelijk op te lossen.

 

In dit artikel bespreek ik:

  1. Wat er mis gaat op veel afrekenpagina
  2. Styling tips voor je checkout pagina
  3. Waarmee je simpel conversie verhoogt op de afrekenpagina in WooCommerce
  4. Features van de beste WooCommerce checkout

 

Dit gaat er mis op veel afrekenpagina’s

De standaard afrekenpagina van WooCommerce is slecht als je het mij vraagt, zo zijn er nog meer checkouts die échte conversiekillers bevatten. De afrekenpagina is iets om de tijd voor te nemen en om in te investeren, een betere afrekenpagina levert geld op.

  • Lange formulieren of veel velden:
    Verberg velden die niet nodig zijn, zoals een bedrijfsnaam als de meeste klanten consumenten zijn. Moet je écht meer velden vragen, dan is het handig om de afrekenpagina in stappen te verdelen. Zoals: contactgegevens, adresgegevens, betaalmethode
  • Afleiding:
    Het is aan te raden om bepaalde menu items te verbergen van de afrekenpagina, zoals productcategorieën. Bezoekers hebben immers al gekozen voor afrekenen, je wilt niet dat ze afgeleid raken en daardoor minder snel afrekenen.
  • Weinig vertrouwen:
    In het klein een reviewscore of telefoonnummer tonen is een goed idee, zo weet de klant dat je betrouwbaar bent en dat hij/zij jou kan bereiken als er wat mis gaat.
  • Negatieve verassingen:
    Komt jouw bezoeker er tijdens het afrekenen pas achter dat er 6,95 verzendkosten worden berekend? Grote kans dat ze naar het kruisje neigen, bereid de klant alvorens hierop voor.
  • Geen reasons to buy:
    Ze worden vaak weergegeven als “USPs” maar zijn dit niet, het zijn namelijk geen unieke punten maar wel goed om te weten.
    Voorbeelden van reasons to buy om op je afrekenpagina te vermelden: gratis retourneren binnen 30 dagen, 2 jaar garantie, binnen 2 werkdagen in huis.
  • Niet de juiste betaalmethodes:
    Er zijn ook klanten die met PayPal of Achteraf betalen willen afrekenen, bijvoorbeeld door dat stukje verzekering die deze betaalmethodes bieden.

 

Styling tips voor je checkout pagina

Er zijn dingen die je in de checkout kunt toepassen om het gedrag van een bezoeker te beïnvloeden, zo wil je graag dat klanten op de knop klikken om verder te gaan. Het wijzigen van onderdelen om gedrag te veranderen noem je ook wel “Persuasive design”.

Dit wil je sowieso aanpassen in de afrekenpagina:

  • Maak knoppen groot, dan wordt er sneller op geklikt.
  • Geef belangrijke knoppen een groene kleur, hierdoor stimuleer je dat bezoekers er op klikken.
    Past groen totaal niet bij de rest van je website? Kies dan een andere positieve kleur die er uit springt, in ieder geval geen rood of bruin.
  • Zorg dat knoppen in beeld zijn zonder te scrollen, als dat mogelijk is. Bijvoorbeeld door een zwevende “afrekenen” knop.

 

Simpel conversie verhogen in de WooCommerce checkout

Alle nodige aanpassingen zelf doen of uitbesteden aan een webbouwer kan veel tijd en geld kosten, terwijl er voor WooCommerce gelukkig een makkelijkere manier is.
IconicWP heeft de Flux checkout ontwikkeld, ik was al erg fan van hun andere plugins en ze hebben er weer een must-have van gemaakt.

Als je de plugin hebt aangeschaft (99,-) kun je deze installeren en je bent ready to go.
Je kunt instellen hoe de plugin er uit moet zien: er zijn 2 templates en je kunt van alles de kleuren aanpassen.

Het modern thema is mijn favoriet:

De beste WooCommerce afrekenpagina

 

Features van de Flux checkout die de conversie verhogen

  • De afrekenpagina bevat een duidelijk overzicht van wat je hebt besteld en de kosten hiervan, je kunt hier ook nog aanpassingen doen zodat de bezoeker niet uit de checkout hoeft om hetzelfde product 2x te bestellen.
  • Op desktop hoef je niet te scrollen, de afrekenpagina vult het scherm.
  • De checkout is verdeeld in 3 stappen zodat het geen grote opgave lijkt om af te rekenen.
  • In de checkout is zichtbaar hoeveel stappen er zijn en bij welke stap je bent.
  • Je kunt een adres zoeken zodat je weinig zelf hoeft in te typen (dit voorkomt ook foutieve adressen)
    Flux checkout adres opzoeken - Beste WooCommerce afrekenpagina
    Hiervoor heb je een API key van Google nodig, de handleiding hierover is duidelijk. De eerste 70.000 verzoeken per maand zijn gratis.
  • Je kunt onnodige velden gemakkelijk verbergen in de instellingen.
  • De ingevulde data wordt bewaard in de browser zodat de gegevens blijven staan bij een refresh van de pagina.
  • Met de focus op mobiel is de checkout gemaakt, handig want zo’n 60% van de webshopbezoekers

Je kunt de Flux checkout hier aanschaffen voor 99 dollar.

Heb je hulp nodig met het installeren van de Flux checkout of wil je jouw bestaande checkout laten aanpassen? Neem contact met mij op

Gratis waardevolle informatie voor
meer conversie + hogere orderwaarde in WooCommerce?

Laat je e-mailadres achter, dan stuur ik je af en toe een mail met waardevolle informatie.